Očuvanje prirodnog bogatstva koje imamo, a to je u Splitsko-dalmatinskoj županiji čak 1285 kilometara morske obale – glavni je cilj novog pilot-projekta Splitsko -dalmatinske županije. Radi se o podizanju nivoa ekološkog standarda za koncesionare na pomorskom dobru.
Uz, ajmo ga nazvati birokratsko provođenje izvršenja odluka temeljnih ugovora o koncesiji, željeli smo provesti i edukaciju samih koncesionara, kako što bolje upravljati tom našom prekrasnom obalom. Kako je zaštititi, očistiti od smeća, brinuti se nečemu što je samo za nas priroda stvorila. Stoga je naš Upravni odjel za turizam i pomorstvo odlučio provesti pilot-projekt s ciljem povećanja ekološke i društvene odgovornosti samih koncesionara na pomorskom dobru – otkriva nam pročelnica Matea Dorčić novu aktivnost nje i njezinih suradnika s korisnicima pomorskog dobra, te pojašnjava:
Svrha pilot-projekta je poticanje upravo koncesionara na podizanje kvalitete koncesioniranog područja kroz usklađivanje s načelima održivog upravljanja i gospodarenja morem i obalnim pojasom.
Saznajemo da je riječ o podizanju ekoloških standarda u lukama nautičkog turizma: marinama, sportskim lukama, privezištima i sidrištima koje su predmet koncesije na pomorskom dobru u Splitsko-dalmatinskoj županiji.
Obuka za koncesionare
Naš novi projekt je usmjeren na područje petnaest koncesionara luka posebne namjene - sidrišta, te četiri koncesionara luka posebne namjene - privezišta, kao i pet koncesionara luka posebne namjene - luka nautičkog turizma, uz trinaest koncesionara luka posebne namjene - sportskih luka i osam koncesionara benzinskih postaja i istezališta. Organizirat ćemo radionice za koncesionare, gdje ćemo ih obučiti kako i na koji način primijeniti ekološke standarde koji su prilagođeni karakteristikama koncesioniranih područja Splitsko-dalmatinske županije – detalje nam iznosi pročelnica Dorčić.
To bi u praksi izgledalo da koncesionar treba najmanje dva puta godišnje organizirati akciju čišćenja podmorja uvale unutar područja koje se nalazi u koncesiji. Ujedno će morati prihvatiti otpad s plovila i odnijeti ga u za to predviđen prostor na obali, bit će dužan osigurati spremnike za otpadna motorna ulja, spremnike za zauljene krpe, ambalažu onečišćenu opasnim tvarima i onečišćene filtere, posebne spremnike za akumulatore te spremnike za odlaganje komunalnog otpada. Isto tako, obaveza koncesionara će biti osigurati naprave i uređaje za prihvat fekalne vode iz brodskih spremnika (crnih tankova).
Ciljevi projekta
- očuvanje prirodnog bogatstva Splitsko-dalmatinske županije
- podizanje nivoa ekoloških standarda u lukama posebne namjene
Što se smije, a što ne smije
Obveza je koncesionara i ugovor s ovlaštenom i specijaliziranom tvrtkom za odvoz opasnog otpada za vrijeme čitavog trajanja koncesije. Svi znamo kakve strašne posljedice za morsku floru i faunu može imati ispušteno ulje iz brodskog motora. Kaže se da je jedna kap dizela ili benzina ispuštenog s plovila pogubna za čistoću mora, dok vode iz takozvanih crnih tankova uništavaju podmorje, što svi želimo spriječiti. Ovaj pilot-projekt ekoedukacije koncesionara, pozabavit će se svim detaljima što se sve smije, što se ne smije na području koje je koncesionirano – rezimira Matea Dorčić, prva dama Upravnog odjela za turizam i pomorstvo prostorno najveće regije u Hrvatskoj, naše Splitsko-dalmatinske županije.
Sportske udruge kao koncesionari unutar sportskih luka bit će dužni osigurati pristupnost sadržaja osobama s invaliditetom, kao i koncesionari unutar luka nautičkog turizma. Novost je da će se i sportske udruge moći javljati na natječaj Splitsko-dalmatinske županije za razvoj pomorske baštine, kojim je predviđeno sufinanciranje projekata zaštite okoliša i prilagodbe osobama s invaliditetom (izrada dokumentacije, nabava opreme i izgradnja sustava).
Važno je reći, u lukama posebne namjene – sportskim i nautičkim - neće se smjeti brusiti podvodni dio plovila ako nije osigurana adekvatna separacija i taloženje čestica koje nastaju brušenjem, odnosno ispiranjem antivegetativnog premaza plovila, da one ne bi završile u moru – pojašnjava nam pročelnica Matea Dorčić.
Ovaj hvalevrijedan pilot-projekt značajan je iskorak u zaštiti našeg najvrjednijeg bogatstva – pomorskog dobra, a njima je - stručnjacima iz regionalne uprave i koncesionarima pomorskog dobra – zajednička suradnja na podizanju ekološke i društvene odgovornosti, kako koristiti, ali, paralelno s gospodarenjem, i čuvati našu prekrasnu obalu.
Koncesije za luke posebne namjene kojima je davatelj Splitsko-dalmatinska županija:
15 koncesija luka posebne namjene - sidrišta,
4 koncesije luka posebne namjene - privezišta,
5 koncesija luka posebne namjene luka nautičkog turizma,
13 koncesija luka posebne namjene - sportske luke
8 .koncesija iz ostalih kategorija luka posebne namjene (benzinske postaje, istezališta…)
Preuzeto s portala: https://slobodnadalmacija.hr/